Näin syntyy tv-mainos

Ajankohtaan nähden meille kuuluu hyvää. Koronarajoitukset menevät lievempään suuntaan. Vanhemmat ihmiset ja kanta-asiakkaat uskaltavat liikkua jälleen myös meillä Jussilassa.
Korona-ajan olemme menneet puolivaloilla. Kiinteät kulut on nippa nappa hoidettu. Olen pärjännyt niin henkisesti kuin fyysisesti hyvin. Kuntoilu on minulle henkireikä ja tyttöystävä Tiina tärkeä tuki ja turva. Ilman hyviä ihmissuhteita ja liikuntaa en voisi kovin hyvin.

27 vuoden ravintolaputki

Lähiöbaarimme on pitänyt pintansa nämä kuluneet vuodet. Toki asiakasmäärä olisi vuosien mittaan voinut olla suurempikin. Meillä on muun muassa väkivallan ja kahnauksien suhteen nollatoleranssi. Järjestyshäiriöitä tästä syystä syntyy todella harvoin. Olen ottanut tässä asiassa tiukan linjan. Jos sitä löyhentäisin, olisi Jussila päivittäin täynnä. Täytyy kuitenkin ajatella omaa ja kanta-asiakkaiden hyvinvointia.

Jussilan tulevisuutta en visioi vuosien päähän.  Mennään vuosi kerrallaan ja katsotaan, miten asiakkaat viihtyvät. Lapseni eivät tule jatkamaan ravintolatoimintaa. Oman jaksamiseni myötä ravintola pysyy toiminnassa tai jää historiaan.

25 vuotta on suhteellisen pitkä aika lähiöbaarille. Lyhyesti ja ytimekkäästi totean, että värikästä porukkaa on vuosien varrella Jussilassa pyörähtänyt herrasta narriin. Ihmiskohtaamisia isolla I:llä.

Suomen tunnetuin rinneravintola

Jussila on ollut ollut hyvin esillä mediassa pieneksi lähiöbaariksi. Meillä on kuvattu ranskalais-suomalaista  lyhytelokuvaa, jossa pääosaa näytteli Kari Väänänen. Aikakauslehdet ovat käyneet vierailemassa meillä aika-ajoin. Yle Kainuu ja paikalliset lehdet ovat vuosien varrella myös juttuja sepustaneet. Viimeisin näkyvä projekti oli JVG:n musiikkivideokohtaukset Jussilassa. Ikuinen Vappu -musiikkivideota on katsottu yli 8,5 miljoonaa kertaa.

Parhaillaan kuvataan uutta mainosvideota luottotoimittajan Tanssivien Susien toimesta. Teimme ensimmäisen TV-mainoksen 2018 ja nyt olemme kuvaamassa jatkumoa Afterski without skiing -sarjalle. Tavoite on niinkin vaatimaton kuin olla Suomen tunnetuin rinnebaari kahden vuoden päästä. Lokakuun 13.päivä uusi videomainos pyörähtää Maikkarin kanavalla.

Vuonna 2018 kuvattu video Afterski without skiing herätti keskustelua myös Jodelissa.

Janne Kuronen, mies Jussilan videomainosten takana

Idea Ravintola Jussilan tulevaan televisiomainokseen tuli yrittäjältä Jussilta. Hänellä oli ajatus mainoksesta, jossa yhdistyisi komea jenkkiauto sekä aito ja rehti Jussilan meininki. Hän halusi, että videolla myös näkyy Jussilan uskollisia kanta-asiakkaita sekä yrityksen tiloja. Näillä askelmerkeillä lähdimme videon toteutukseen. 

Videon alun kohtaukseen, jossa iso jenkkiauto kiiltävällä kromikeulalla lipuu eteenpäin ja itse yrittäjä nousee kyydistä, ajatus tuli amerikkalaisista musiikkivideoista. Laajakulmalla kuvattuna ja nopeilla kameran liikkeillä haettiin tätä vaikutelmaa. Sisätiloissa jatkettiin myös tasaista kameran liikettä. Kamera liikkuu läpi ravintolan esitellen ravintolan tilat sekä luoden mukavan katsauksen asiakkaisiin.

Vanhat autot olivat osa kuvauspäivän rekvisiittaa.

Ideana oli myös välittää aitoa ja hyväntyylistä tunnelmaa, johon on tervetullut mukaan jokainen videon katselija. Lopun biljardikohtaus toimii myös hyvin, leikaten videon pallojen osumasta viimeiseen ulkokohtaukseen. Loppuslogan on kehitelty silloin edellisen mainoksen yhteydessä, ja sen koemme edelleen olevan hyvin toimiva. Tästä syystä päätimme jättää videoon saman, Janne Kinnusen äänellä tehdyn, sloganin. 

Toimivan mainosvideon niksit

Toimiva TV-mainos rakentuu hyvästä ideasta. Mainoksessa täytyy olla koukku, joka saa katsojan haluamaan tai vähintään kiinnostumaan tuotteesta lisää. Tässä mainoksessa ajattelemme tämän koukun olevan Jussilan rento, aito ja tervetullut tunnelma.

Myös yllätyksellisyys on hyväksi. On parempi, jos katsoja ei heti arvaa mainoksen kulkua vaan yllättyy sen lopputulemasta. Näin ollen siitä jää parempi muistijälki ja mahdollisesti katsoja kiinnostuu perehtymään tuotteeseen tarkemmin. Katsojaa ei myöskään kannata pitää tyhmänä. Tällä tarkoitan sitä, että kaikkia asioita ei kannata selittää liian selväksi vaan jättää jotain myös katsojan tulkinnan varaan. Jos se on vain mahdollista tuotteen/mainostettavan asian kohdalla. 

TV-mainokset ovat myös lyhyitä. Näin ollen jokainen sekunti on tärkeä. Turhia kohtauksia ja sekunteja on tärkeää välttää. Ja tietenkin laadukas toteutus on myös erittäin tärkeää. Äänen ja kuvan täytyy toimia käsi kädessä. Usein myös elokuvallisten keinojen, kuten kuvakerrontaan, valaistukseen, puvustukseen ja lavasteisiin kannattaa panostaa. Toki olen nähnyt myös erittäin toimivia mainoksia, jotka ovat toteutettu hyvinkin yksinkertaisesti. Aina ei suinkaan tarvitse lähteä mainosta ajattelemaan liian monimutkaisesti.

Videon hyvä suunnittelutyö kantaa hedelmää

Mainos vaatii aina hyvän suunnittelutyön ennen varsinaista kuvausta. Tässä mainoksessa ensimmäinen suunnittelu tehtiin puhelinpalaverissa. Sen pohjalta loimme kuvakäsikirjoituksen ja tarkemman toteutuksen videolle.

Seuraavaksi sovimme tarkemman suunnitelupalaverin kuvauslokaatioon eli Jussilaan. Paikalle oli kutsuttu jo näyttelijöitä eli videolla esiintyviä asiakkaita. Kävimme suunnitelman ja tulevan kuvauspäivän porukalla läpi. 

Itse kuvauspäivänä menimme hyvissä ajoin valmistelemaan valaistusta ja suunnittelemaan kuvauksia. Ja niin kuin yleensä käy, tälläkään kertaa ei selvitty ilman teknisiä ongelmia. Säätöä oli äänikaluston kanssa, mutta ongelma ratkesi onneksi nopeasti.

Kuvauksen jälkeen video siirtyy editointipöydälle, missä lopullinen taika tapahtuu. Video on menossa televisiojakeluun lokakuun puolivälissä. Toivotaan, että video toimii ja herättää kiinnostuksen uusissakin asiakkaissa. Tällaista aitoa lähiöpubikulttuuria on enää nykyään niin vähän tarjolla, että toivoisi Jussilan menestyvän myös jatkossa.

Uuden tv-mainoksen kuvauspäivä järjestettiin syyskuussa Jussilassa .

Lisää postauksia

Näin syntyy tv-mainos

Ajankohtaan nähden meille kuuluu hyvää. Koronarajoitukset menevät lievempään suuntaan. Vanhemmat ihmiset ja kanta-asiakkaat uskaltavat liikkua jälleen myös meillä Jussilassa.Korona-ajan olemme menneet puolivaloilla. Kiinteät kulut on

Lue lisää »

Luistintallin jäljillä

Kari on perinteinen kainuulainen mies, joka on asiaansa vihkiytynyt tolokun tekijä, eikä tee itsestään suurta numeroa. Vaikka yritys on vasta alkutaipaleella, jo nyt luistinten teriä

Lue lisää »

Tanssivat Sudet 2.0

Me Tanssivat Sudet rohkaisemme asiakkaitamme tarinoiden kerrontaan. Asenne ratkaisee. Videot ja liikkuva kuva yleistyy jatkuvasti ja me ihmiset kulutamme aikaamme päivittäin niiden parissa.

Lue lisää »

Wolfpack leader

Jimi Heikkinen

Olen 39-vuotias Oulussa nykyisin asusteleva yrittäjä. Lukion kautta Kajaanin ammattikorkeakoulusta tradenomiksi valmistumisen jälkeen jälkeen 2006 perustin osakeyhtiön, jonka nimiin olen tehnyt monenlaisia myynti, markkinointi- ja tapahtumaprojekteja.

Millainen ihminen olen?

Minua on aina kiehtonut tarinat ja niiden takana olevat ihmiset. Olen hyvin sosiaalinen ja positiivinen yksilö, mutta vuosien mittaan myös oman ajan arvostaminen on noussut arvoon.

Omat erityisvahvuudet​

Olen ratkaisukeskeinen ihminen ja tykkään asioiden tapahtuvan. Vuosien kokemus yrittäjänä on tuonut myös avarakatseisuutta ja kykyä toimia erilaisten ihmisten parissa. Olen hyvä ideoimaan asiakasprojekteissa uusia näkökulmia.

Missä voisin kehittyä tulevaisuudessa

Ihmisenä ja ammatillisessa mielessä kehittymistä tapahtuu päivittäin. Kunhan muistaa pysyä nöyränä ja kuunnella ihmisten ajatuksia ja mielipiteitä, voi itsekin oppia paljon uutta. Ylivilkkaus ja keskittymiskyky on aina ollut myös haaste, mutta onneksi näitäkin piirteitä voi kehittää.

Asiakasprojekti on mielestäni onnistunut, kun..

Parhaita hetkiä työssä on, kun asiakas saa aidosti lisäarvoa tekemämme työn kautta ja oppii itsekin uutta. Pidän, kun projektissa on uskallettu olla aidosti läsnä, keskusteluissa on oltu rehellisen avoimia niin hyvistä kuin kehitettävistäkin asioista.